fredag 3. juni 2016

Det meste har en sammenheng....



Da var eg tilbake i Go`stolen min og selv om det ikkje blir ferie fra sykehus og leger skal eg iallefall NYTE denne helga og GLEDE meg vanvittig til Sommer Ferien starter :)

Selv om eg verken hadde nyresvikt eller nyrekreft
(Rart hvordan tankene skremmer oss selv!) var det jammen tøft nok på en måte. Eg håpet jo at eg kunne gå hjem med en sånn "Det går over av seg selv" kommentar i veska,
men akk så lett var det nok ikkje...

Bakgrunnen for at eg nå havnet inn på Nyremedisink avdeling er fordi eg har hatt blod i urinen i over 1 år!!
Det er tatt på prøver, eg har vært gjennom Cystoskopi, CT
og rønken + ENDA flere prøver, nå var det på tide å skli
inn på siste instans.

1 time kjemiundervisning vil eg vel kalle dagens legetime som var sammen med en utrolig Kjekk og herlig lege og eg FORSTO hva han snakket om, jammen ikkje verst!

Me gikk gjennom hvert eneste punkt i alle prøvene og sånn og ved første øyekast fra legen sa han:
Du både spiser OG drikker FOR lite!!
Du har farlig lavt nivå av D-vitaminer, B6 og Salt!

Ok, da krysser me det ut av lista
og alt er nå kjøpt på apoteket.

Utifra prøvene som er tatt har han kommet frem til at eg mest sannsynlig har en kronisk nyrebetennelse + evn en Autoimmun sykdom i nyrene! Det å ha en Autoimmun sykdom vil si at immunforsvaret angriper kroppen- dette kommer igjen av Stoffskiftesykdommen eg har hvor eg måtte fjerne Skjoldbruskkjertelene pga svultser.

Dette skal nå følges TETT opp og eg skal ta prøver igjen om 10 dager og venter allerede på NY time på SUS....
Hvis prøvene ikkje endrer seg skal det tas en Nyrebiopsi


En annen ting som også var begynt å endre seg var Leverprøvene, de har hatt en stigning de siste årene tydeligvis og dette har da noe med gallevæsken å gjøre. Prøvene tilsier at systemet rundt Leveren begynner å gå tett....Dette henger igjen sammen med skaden eg har fra da de klippet over feil gallegang ved fjerning av galleblæren
i 2001. I 2005 var de nødt for å fjerne gallegangene
og erstatte disse med tynntarm. Den gang fikk eg beskjed om at løsningen ikkje ville vare livet ut, men at det kunne være at de måtte gjøre det èn gang til.....og hvis det trengs ENDA en gang, ja da må eg ha ny lever....

Disse prøvene skal også følges nøye opp, nye prøver også der om 10 dager, stiger de fortsatt skal kirurgen som har det området på kroppen min kontaktes....
Kanskje tiden nærmer seg??

Dette er i grunnen noe eg har fryktet siden operasjonen
i 2005....det var en voldsom operasjon
og eg lå lenge på SUS....

Så sånn summa sumarum;
Eg er ikkje så mye klokere egentlig!
Ryggsmertene har ingenting med nyrene å gjøre sa kirurgen, det er det som er skummelt med Nyreproblemer sa han,
du kjenner ingenting! Muligens kvalm og sliten, men man kan gå lenge før noe blir oppdaget, oftes ved en tilfeldighet-
Så ja det er skummelt.

Da har eg ikkje så mye annet valg enn å stå
dette løpet også helt ut!


Sånn ellers kan eg jo melde om en HIMLA varm dag!
Dårlig dag for sykehusbesøk hehe Skulle heller vært
på stranda :) Akkurat nå er det 25 gr, men eg sitter inne
i singlet og gjennomtrekk :)

Skal utføre veldig liten bevegelse før Ali og eg skal hente Amira på flyplassen kl 20.30 -
Hun har vært på kurs i Oslo et par dager :)

I morgen skal begge ungene og eg inn på hytta til niesen vår og me skal kose oss hele dagen sammen med
henne og sjarmøren :)


NÅ skal eg nyte fredagen! ENDELIG!






KOS DEG!



Tusen takk for alle Lykke ønskningene i dag! <3 






Go`klem fra ei fortsatt Optimistisk Vibbedille :)

6 kommentarer:

Unknown sa...

Det var litt av ei smørbrødliste du.
Krysser fingra for at det går seg til, i alle fall.

Kos deg på hytta i helga. Her har vi 29 grader og jeg er kaputt.

:) Strikke videre på Charlotte jeg.

Lisbeth sa...

Fælt som du skal plages da.

Men det du kan gjøre noe med er jo å sørge for at du får i deg det du mangler i kroppen din, og få i deg mat og drikke. Det hjelper nok på.

Håper de får en ordning på resten også uten for mye plager for deg.

Unknown sa...

Jeg krysser fingrene for at det går fint 😄 Ha en riktig fin helg

Unknown sa...

Jeg krysser fingrene for at det går fint 😄 Ha en riktig fin helg

Gunn Kristin sa...

Krysser fingre og strikkepinner. Håper alt ordner seg til det beste for deg. Ønsker deg en fin helg.

Vanja sa...

Å kjære søte Vibeke. Kjenner jeg blir skikkelig lei meg over alt du må slite med.
Men du er en fighter så dette skal du nok komme igjennom med flying colors. :) Putt i deg de stoffene du mangler så du får orden på nyrene dine og blir litt sterkere.

Stoooor klem fra meg.