tirsdag 1. mars 2016

Det ER Horribelt! -Godt Garn Tips til Denne Genseren

Design: Isabell Kraemer


For en god stund siden kjøpte eg oppskriften på
denne lekre genseren; Ingrid Pullover

Siden da har denne hengt fast i bakhodet,
ja for èn ting er sikkert: Eg ha den!

Ser at den dukker opp fra tid til annen i diverse Strikkegrupper på Facebook og mange spør etter
hvilket garn skal man bruke.

Man kan jo begynne med å skrive en liste over garn man ØNSKER å strikke den i for så å gå litt i dybden ved å LESE oppskrifta. Ta frem en kalkulator og kulepenn.
Sjekk hvor mange meter det er i orginalgarnet
pr 50 gram og hva strikkefastheten er.

Alt dette har eg gjort, eg var også på nippe til å kjøpe orginalgarnet i dag! Men BARE på nippet
i et CRAZY øyeblikk, heldigvis seira fornuften!

Orginalgarnet det finner du HER! 
Fargene som ORGINALT brukes i genseren heter:

-Beach
-Tomato
-Poppy
-Fern
-Ecru
-Ocean
-Moss

I størrelse XL (44") Trenger du 13 nøster
(7 av hovedfargen og 1 av hver av de andre)

1 nøste à 40 gr i Orginalgarnet koster $12,50, dvs på dagens kurs blir det kr 108,50 PR nøste!
Totalprisen på genseren da blir kr 1410,- !!!!
I MITT hode er dette rene skjære GALSKAPEN!


Men siden DU kjenner meg litt nå så vet du at er eg langt fra tapt bak ei låvedør og eg har vært på JAKT i dag,
ikkje bare på jakt etter et garn som passer sånn passe,
men som etter min utregning og beregning skal
gå helt perfekt! Bare les videre:

Eg laget en liten liste over noen garnvarianter EG kunne tenkt meg å strikke i og det er;

Fargene som stemmer omtrent 100% med orginalen er disse
(Samme rekkefølge som orginalgarnet over)

-Beige nr 363
-Rød 309
-Oransj 339
-Lime 341
-Naturhvit 300
-Petrol 338
-Mosegrønn 365

Prisen på en slik genser i Silja blir TOTALT Kr 260,-
Hvis du er EXTRA heldig har en Coop nær deg
SALG på Silja (40%)
Da får du genseren til Kr 154,-

Ikkje bare DET! Du får også en Rålekker og FLOTT genser!
Overhodet IKKJE noe B-Vare genser!


Hvis du f.eks ønsker å strikke i merinogarn, som selvfølgelig er mye mykere og for mange kløfritt,
ja da skal du få et exempel i 

Fargene som stemmer omtrent 100% med orginalen er disse
(Samme rekkefølge som orginalgarnet over)

-Lys Beige 23
-Rød16
-Oransj 36
-Lime 09
-Natur 02
-Petrol 42 eller Turkise 32
-Kraftig Grønn 31

Prisen på en slik genser i Baby Merino blir TOTALT Kr 403,-


Mitt valg ble Silja, har en liten forkjærlighet til dette garnet da eg syns det er nydelig å strikke med :) Strikket en Babyjakke en gang i BabyMerino, men den ble aldri gitt bort
da eg ikkje syns den ble fin! hehe
Klarer ikkje å få det fast og jevnt i det garnet.

Garnet er bestilt og eg venter i SPENNING!
JuHuuuu

Kjekt å ha litt sånn komplette prosjekter i kurven som bare ligger å venter på å få litt oppmerksomhet hehe
Nå har eg det iallefall snart i hus :)


Håper dette kunne være til litt hjelp for deg som kunne tenke deg genseren, men som er litt i tvil, hvis du ikkje vil betale skjorta ja så ta deg litt tid og gå på jakt!


NÅ skal eg KOSE meg med min BabyRosa genser!
Har snart fått varmen i meg etter at eg hentet Jr!
Å FY for et vær me har, det blåser nok nesten storm nå
og når det er -1 grad ja DA er det ISKALDT! Brrrr




KOS deg og ha en
Flott ettermiddag :)





Go`klem fra ei optimistisk Vibbedille :)

4 kommentarer:

Ruths datter sa...

Jeg tenker akkurat likedan. Silja er et utmerket alternativ. jeg pleier å kjøpe et lass med garn i Januar fra Sparkjøp. Da har de 20 prosent på alt garn. Har strikket en god genser til mannen i Silja, og han er veldig fornøyd.
klemz

Guri sa...

Da er jeg like "gal" som deg! Hadde aldri i verden brukt 1400 kr på garn til en genser, attpå til er det et helt ukjent garn som jeg ikke vet åssen ter seg. Uaktuelt.
Silja er et deilig garn, men det er litt nylon i det og ikke min favoritt til genser. Men det er smak og behag. Genseren blir sikkert lekker, for det er et flott mønster!
Ha en fin strikkedag du også!

Barwitzki sa...

Super genser, deilig mønsteret. Veldig bra dine etterforskning. Jeg mener
din garnvalg er super. Ser frem å se... strikketøy :-)))
Hilsen og klem fra Viola

Vanja sa...

Ser det er 22 m i strikkefasthet på originalgarnet. Blir det ikke for tynt med Silja da? Tenker mer i retning Smart, Karisma og Drops Merino Extra Fine jeg. Ja, for jeg ble bråforelsket i den genseren jeg også. 💕