onsdag 17. februar 2016

Skyld det på "Billig" garnet!


Hvorfor skal det meste her i livet bedømmes
etter PRIS i kroner og øre?
Deretter dømmes brukeren av det som koster lite i en egen "Billig" kategori som om de, den eller det er mindre verdt!
 Det er som å si: "Åja, du mener de der First Price folka?"

Ja, man vet jo at KVALITET koster, samme hva det gjelder
 i samfunnet, men HVEM bestemmer hva som er best kvalitet? Det vil uansett komme an på hvem som bruker det og ikkje minst hvordan det brukes

Nå skal dette innlegget verken dreie som om klær, biler, mat eller annet jordisk gods som er med på å kategorisere menneskene, men det skal handle om GARN!
Ja t.o.m garn kan i dag fortelle deg hvilken person DU er, visste du det?? Nei, ikkje eg heller, men her dømmes man ut i fra det meste, ja t.o.m det som skal bringe
oss kos, hygge og varme!

Eg kaller meg selv for GarnSnobben, men det er slettes ikkje PRISEN på garnet som avgjør om det er LUXUS for meg! Neida, det er nytelsen det er å strikke med
 og hvor fint plagget blir :) 

Selv har eg et anstendig garnlager som inneholder både dyrt OG billigere garn. Når eg skal strikke noe tar eg utgangspunkt i det som brukes i oppskriften og ser hva eg har som passer. Hvis eg må ut å kjøpe et garn er det sjeldent at eg bevisst kjøper AKKURAT det som står i oppskriften,
 eg kjøper det som EG liker :)

På bilde over ser du et skikkelig designerteppe som er strikket i det mange kaller "BilligGarn", teppet ble strikket for ca 10 år siden og er akkurat like FLOTT! Garnet heter SAFIR og er kjøpt på Sparkjøp :) Strikketøyet eg holder på med her er en Designer Tunika og det strikker eg i Østlandsgarn
som også er et såkalt "Billiggarn"



Her ser du armen på en Designerjakke som er strikket i et garn som er "Godkjent" som dyrt garn; Ask(Hifa2),
men jammen meg så ser du at det NUPPER!!!
Jøss,kan DET stemme da?
Ja eg mener, garnet er jo DYRT!? Hmmmm

Nupping kjære deg har slettes ikkje noe med PRISEN å gjøre ser du, neida, det kommer an på den som bruker plagget! Sånn er det bare, ja det er akkurat likt når det
 gjelder Kjøpe-plagg også.



Skal komme med noen egne eksempler fra
 min egen ULL-Garderobe: 


Her har du en superlekker Designer Tunika, den er strikket
 i ASK(Hifa2), et garn eg forøvrig ELSKER å strikke
i og bruke, meeeen, et stort MEN her! Hele denne herlige kjolen kom på KUN 395 kr!!! Hvordan er det mulig!??
Det heller vel mer i "BilligGarn" kategorien det vel?? Hmmm
Dette var jo rart! Dette er altså et garn som for de ALLER fleste ligger i den"Godkjente" Dyrt/kvalitet kategorien,
ikkje det??



Bare et eksempel med garn fra Danmark, nå tviler eg på at Holst Garn liker å komme i kategorien "BilligGarn"
 med en nedverdigende tone, men denne rålekre genseren kom på ca 100,- kr og det er i en SUPER kvalitet!




Her har eg strikket en genser i et veldig BRA og NYDELIG NORSK produsert garn, et garn som eg syns må bli mer kjent for eg ser/hører ikkje så mangen i strikkegruppene på FB som strikker i det! Dette er fra Holen Ullverksted.
 De holder sauer, klipper, spinner og gjør alt selv! Eg syns de har et rimelig, drøyt og SUPERNYDELIG garn!

Men selv om de har rimelige priser bør de kalles for "BilliGarn" for det om?? Tviler sterkt!
Dette er ren LUXUS fra Jæren!



"Ååååå denne var rålekker" tenker du sikkert?
Jepp, den ER lekker! Men eg må nesten skuffe deg, bortsett fra det lys blå som er Peer Gynt er nok resten sånn "BilligGarn" som Østlandsgarn og MorAase.....
Beklager virkelig..... 




Dette er en designer vest, strikket i DYR AlpakkaSilke!
Garnet koster ca 60 kr nøste,
 så denne vesten ble ALT annet enn billig!
Ja den ble DYR selv om garnet er Viking Garn
som er i kategori "BilligGarn"




Nydelig BabyTeppe, ikkje sant?? Mmmm kjempelekkert! Strikket i Babyull til 42,- kr nøste, altså et ganske dyrt garn, men dessverre, eg MÅ skuffe deg IGJEN!
 Det er nok "BilligGarn" fra Viking....



Steintøffe sokker, ikkje sant?
Kunne nesten sklidd rett inn i Vouge hehe
Men, de er nok dessverre IKKJE godkjent for dette er Østlandsgarn, ja eg vet du nå ble skuffet....



Visste du forresten at det meste av ulla
Sandnes Bruker kommer fra sauer i Uruguay??
Noe er norsk ull f.eks det som brukes i Peer Gynt, men altså, mesteparten kommer fra Sør-Amerika

At et plagg blir for stort eller lite i "BilligGarn" er jo ikkje garnet i seg selv sin skyld, neida, DA bør du heller sjekke din egen strikkefasthet for det er DER problemet ligger ser du, merkelig, ikkje sant?? *ler*

Det samme er det med nupper, kommer altså IKKJE an på garnet, men personen. Som man vet så nupper alpakka oftere/letter enn vanlig ull. Merino kan ha en lei tendens til
å sige/rege, her gjelder det å strikke fast for å bedre problemet! Problemet har ingenting å si om
garnet koster 10 kr eller 80 kr.

Det som irriterer meg grenseløst er når personer sier:
"Ja du vet sånn billig garn som Europris, Nille og Iceyarn....." Hva pokker har IceYarn å gjøre i samme setning som norskt kvalitetsgarn?? For meg er omtrent alt IceYarn synonymt med AKRYL, en kvalitet eg har vanskelig for
å forsvare.....Beklager å si det for eg sårte sikkert noen nå....Vet at mange klør av ull, men da kan du f.eks bruke bomull, lin, silke, bambus og sikkert mange flere.
Akryl er og blir brannfarlig og bruk det iallefall IKKJE på barn!

Det kan også være knuter i dyrt garn på lik linje som i billig garn, men POENGET er at det skal ikkje være knuter i noe garn-Hvis de ikkje selges som f.eks 2.sortering!

Eg er FOR å støtte opp om NORSK garn, helt klart, men eg syns også at man skal SLUTTE å "se ned" på strikkere som liker å bruke "Billig garn". Det kan være MANGE grunner for det, EG bruker kun garn eg ELSKER, om det er billig eller koster noen kroner mer betyr lite! Men, det om Hvem som har råd til Hva er en helt annen diskusjon!

Slutt å sett personen som strikker i en BÅS ut i fra hvilket garn som brukes!


Husk at ARBEIDPENGER for en genser er AKKURAT den samme uavhengig av hvilket garn som er brukt.

DU skal ALLTID regne arbeidspenger + garnkostnad, og så får det være opp til KJØPER hvilket garn som skal brukes!



Selv har eg pakket med inn i alt for stor SinnaSauJakke, merkelig at den ble for stor!
Ja eg mener, eg strikket den jo i DYRT garn!




KOS deg med Strikketøyet ditt
og hjelp meg å spre masse
STRIKKEGLEDE!





Del Gjerne :)




Go`klem fra strikkentusiasten Vibbedille :)

9 kommentarer:

Bundingen sa...

Leseverdig innlegg!
Det tar litt tid å strikke et plagg, og da er det viktig å strikke med et garn som en liker. Hva det koster får komme i annen rekke. Vi strikker da ikke med rådyrt garn hver gang, i alle fall ikke jeg. Den genseren din med striper i grått og rødt er bare så fin! Mener jeg har sett den på bloggen din før. Er det lov å spørre hvor du fant oppskrift på den?

Ha en fortsatt fin onsdag!

Klem fra Uvdal

Vibbedille sa...

Den heter RAVELLO og du finner den på Ravelry, bare søk på RAVELLO: Klarer ikkje legge ut linker her i kommentarfeltet ser du :)

Anonym sa...

Jeg strikker som regel i garn av middels dyr pris, og synes jammen meg det er dyrt nok det også.
Jeg kunne godt ha strikket i Østlandsgarn, men jeg synes det er alt for stivt, dessverre.
Ellers strikker jeg både luer og sokker av gran både fra - nille og Europris.

Mitt Hvite Skattkammer sa...

Kunne ikke vært meir enig med deg her ... supert innlegg som mange bude lese 😘😘

Anonym sa...

Hei!
Jeg er opptatt av at ullgarnet skal være norsk😊😊Synes vi skal støtte opp om det som blir
produsert her i landet så langt det lar seg gjøre! Det er viktig for meg å vite at dyrene ( i dette tilfelle sauene)
har det bra. Jeg var ikke klar over at Sandnesgarn importerte ull! Vet du tilfeldigvis hvilke garntyper som er helnorsk?
Ønsker deg en fin kveld😊
Mvh Rigmor

Guri sa...

Stor applaus! Jeg er helt enig med deg. Mer er det ikke å si.
Ha en fortreffelig kveld! Klem :)

Vibbedille sa...

Rigmor; Vet at Peer Gynt er laget av norsk ulliallefall, men det er veldig lite info å finne på akkuart det. Fritidsgarn mener eg å huske også er norske sauer. Dette gjelder da Sandnes Garn.

Vil du ha skikkelig norsk garn må du kjøpe av de mindre spinneriene som finnes rundt omkring i landet :)

Flere får Ulla fra utlandet, det trenger slettes ikkje være dårlig ull altså, deretter spinner, kjemmes, farger og gjøres garnet ferdig her :)

Kjersti Eriksen sa...

Flott skrevet, Vibeke! Blir både uvel, provosert og tidvis kvalm av de som kommenterer slike ting. Liker også pynteting fra Nille og blander gjerne dyrt og billig. Som med garn. Elsker for eksempel Garnstudiogarn og kan ikke tenke meg noe bedre enn Nepal. Ca 17 kr pr nøste tror jeg det kostet etter jul (på salg).

Unknown sa...

Det med at ulla importeres er ofte fordi norske sauer (hehe) har for grov ull. Den er rett og slett beregnet på klimaet her oppe og er ikke like "fin" og "myk" som fra enkelte andre land. Den forklaringen fikk jeg da jeg spurte :)