søndag 17. januar 2016

Livserfaringer-Synonymt med å være Gammel??


Hva baserer man livserfaringer på? Alder? Opplevelser? Forståelse? Karrierevalg? 

Har en person som er 87 år mer livserfaringer enn en på 30?
Automatisk vil du nok svare ja uten å tenke deg om, men hva baserer du svaret ditt på? Jo alder, men er DET alene nok til å gi deg livserfaringer annet enn at du har levd lenge? Nei!

Selv om man blir påvirket av andre mennesker og samfunnet man lever i kan man til en viss grad påvirke vår egen livserfaring, det står litt på valgene man tar i livet.

En hver retning vil gi deg hver sin erfaring, ja både på godt og vondt. Om du velger å reise jorda rundt på 1.klasse vil det ikkje automatisk si at du har masse livserfaring, ikkje en gang om du gjøre det et 10 talls ganger.

Eg vil si at GOD Livserfaring får du også av valg/oppgaver som er deg gitt av andre, f.eks valg andre gjør for deg eller utsetter deg for. Du kan få mer livserfaringer ved å åpne deg opp for andre mennesker, ja det å lytte til andres erfaring er med på å lære deg masse. 

Hvis du lever sammen med mennesker som har erfart mye vil gi deg kjøtt på beinet, skjønner?



Selv her i sofakroken samler eg opp erfaringer, ja de kan faktisk kalles Livserfaringer.

Eg får mange koselige, triste og til tider vonde historier av dere på mail, eg prøve å sette meg inn i det samtidig som eg prøver å være objektiv og forteller deg gjerne hva eg mener, DET er en utfordring for eg "kjenner" deg ikkje, ikkje sikkert eg en gang vet hvordan du ser ut, men du velger å åpne deg til meg noe som får meg til å føle meg veldig ydmyk -
Dette gir meg mye og eg lærer enormt!
Det at fremmede mennesker stoler på en, gjør noe med deg-TAKK<3 

Grunnen til eg sitter her i kroken min dag ut og dag inn er en av de vonde erfaringene, men helt ærlig? Eg ville egentlig ikkje vært dem foruten, hvorfor? Ja for uten hadde eg ikkje vært den eg er? Husk at det som ikkje tar livet av deg,
ja det gjør deg sterkere.

Du MÅ tro på deg selv!
Bli kvitt det som forstyrrer livet ditt og gjør ting du
vil angre på at du ikkje gjorde!
Det er med på å gjøre deg Lykkelig

Ha klare mål for deg selv hver dag, om det er store eller små mål er ikkje vesentlig-poenget er at du når dem.
Baser målet ditt på egne forutsetninger.



Aldri brenn broene helt.....

Det er veldig vanskelig å bygge en helt nye bro, du bør være hjelpsom og bidra med dine evner når muligheten byr seg, bruk kunnskapen din fornuftig og ikkje minst; Tilgi!

Velg ALLTID dine kamper, en hver kamp er ikkje verdt å ta

Vær glad og fornøyd med den du har blitt, ikkje la deg påvirke av andres meninger. Lær å fokuser på det som du faktisk kan gjøre noe med, sett ting i perspektiv.
Ignorer det negative



Grunnen til at en person på 30 kan ha mer livserfaring enn en på 87 kan være hva den enkelt har opplevd.
Alvorlig sykdom f.eks kan gi en person 5 år extra erfaring sammenlignet med en som seiler gjennom livet. Derfor kan man f.eks si om et barn på 10 år som har vært syk nesten hele livet sitt at h*n har livserfaring som en gammel mann, det sammen med et barn som er vokst opp i krig.
De vil automatisk ha et helt annet syn på livet, enn det en person uten utfordringer vil ha.

Hvert menneske samler sine egne erfaringer på hver sin måte. Selv om man skulle ende ut med mange vonde
og smertefulle erfaringer vil dette gjør deg sterk til syvende
og sist-du vil kunne takle flere krevende situasjoner enn gjennomsnittet. Ved å takle vanskelig situasjoner hvor du går seirende ut legger seg på den positive siden, på denne måten får du både gode og vonde livserfaringer.

Målet, etter et langt og lykkelig liv må være å kunne si:
Eg angrer ingenting, uten å ha levd det perfekte
livet i sus og dus :)


Hvor mye Livserfaring har DU samlet opp i det siste?



Takk for at du leste :)
Del Gjerne :)





Go`klem fra Vibbedille med Livserfaring
som ei gammale kråke :)

Ingen kommentarer: