torsdag 3. september 2015

Ali`s Lange Tynne Sokker-Gratis Oppskrift

Sokkene som gir meg mareritt om natta 
og forringer nattesøvnen.....

Men AKK de er såååå GODE + det er jo Ali sine og etter formaninger fra flere av dere har eg nå tatt de frem-IGJEN- og har allerede i dag strikket en HEL stripe før eg la 
i kast med LekeBuksa :) 


Siden eg er så Gavmild av meg skal eg heller dele oppskrifta mi med deg slik at du kan få kjenne på dette fenomenet selv, ja det å strikke TYNNE Herresokker.
Heldigvis er ikkje Ali stor i foten, han bruker str 42 i sko 
og sokken passer PERFEKT til han :) 

HUSK å strikke den akkurat èn tanke for kort, på den måten sitter sokken som "smokk"



Disse strikker eg i Opal UNI på pinne 2 mm

Legg opp 60 m (15 m pr pinne)

Strikk striper à 5 runder i 2 rett og 2 vrang
Mine sokker har 20 striper og er ca 25 cm i bråtet

Hællapp:
Samle maskene fra pinne 1 og 4 på en pinne= 30 masker
Strikk den forsterket:

Pinne 1: *1 m løst av, strikk 1 m* Gjenta ut pinnen
Pinne 2: Strikk vrang tilbake

Gjenta disse 2 pinnene 17 ganger, 
hællappen bør være ca 6 cm

Kile:
Strikk 18 m, strikk 2 sammen, strikk 1m-SNU
Strikk 8 m vrang, strikk 2 vrang sammen, strikk 1 vrang-SNU

Strikk til 1 maske står igjen før forrige Snu, strikk denne og neste maske sammen, strikk 1m-SNU
Strikk vrang til 1 maske står igjen før forrige Snu, strikk 2 vrang sammen, 1 vrang-SNU

Fortsett på denne måten frem og og tilbake 
til du har 18 m på pinnen

Plukk nå opp 19 masker på hver siden av hællappen.
Fell annen hver runde slik:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, strikk 2 sammen, 1 rett
Pinne 2: Rett
Pinne 3: Rett
Pinne 4: 1 rett, SSK, rett ut pinnen 

Fortsett slik til du har 14 masker på pinne 1 og 4

Strikk 15 striper og så er det Tåfellin:

Pinne 1: Strikk til 3 masker igjen, 2 sammen, 1 rett
Pinne 2: 1 rett, SSK, rett ut pinnen
Pinne 3: Som pinne 1
Pinne 4: Som pinne 2


Nå har du sjansen til å finne ut HVORFOR disse sokkene 
har blitt liggende 1 år! hehe


Ja, for HVEM er det som godtar at mannen bestiller tynne sokker med SÅÅÅÅ langt bråt? 
Eg bare spør!?? OMG, det er best han vil NYTE disse sokkene for han får ikkje flere hehe


Har i grunnen hatt en fine dag eg, det rareste som har skjedd er at eg PLUTSELIG fikk lyst på havregrøt!!! Når skjedde det sist liksom hehe Men fy søren det var snadder! 
Kokt den som på pakken bare med lettmelk :) 


Det beste er å dyppe ei skje med grøt ned i iskald melk-Mmmmmm

Nå er eg så god og mett + energi nivået steg noen hakk, 
skal jammen ta å henge opp ENDA en maskin med klær eg *Flink Pike* :) 

Etterpå skal eg fortsette på Buksa, men SÅÅÅ er eg nødt for å strikke èn stripe til på Mareritt Sokkene før 
eg inntar kroken her i kwell :) 
2 striper om dagen er altså planen-Burde jo gå det :) 
Optimist, optimist og enda mer optimist :) 





Kos deg videre nå
i ettermiddag-Det skal eg :) 





Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille :) 

2 kommentarer:

Håndarbeidsfrua sa...

Flink pike !!!!
En stripe om dagen blir bra vet du. Blir ferdig før jul da. Og så slipper du ha dårlig samvittighet.
Flott at noe fristet og ga deg energi. Trenger det om du skal både vaske klær og kose deg med buksestrikking i tillegg til tynne herresokker.
Klem Liv

Sylvia sa...

Juhuuu...så flink!!!!
Men jeg forstår deg når jeg ser den lange vrangborden . Da hadde jeg også fallt ut. Og det er jo det som er mitt problem. For hvordan har jeg klart å strikke rundt 15 par ankelsokker i sommer? Jo, jeg har to cm vrangbord, og da går det unna, vettu. Og alle som kjenner meg vet at jeg hater å strikke sokker!!!!!
Men så bra at du tok det til deg, og strikker litt hver dag på Ali sine sokker. Tenk hvor fornøyd han er når du får dem ferdige. Men pinner nr 2 !!!! Ærlig talt! ;)
Havregrøt er sååå godt! Er tomt for det i skapet mitt, så jeg tror jeg må på en liten handletur ganske snart.
Nyt kvelden. Her er det UFO strikking i kveld.
Klem