søndag 23. november 2014

Hjemmelaga Falafel!


Bare sånn med en gang, Myggen over illustrerer VELDIG godt
hvordan eg føler meg akkurat i tastende stund hehe

Føler meg skikkelig tygd, spytta ut og tygd igjen!
Er bare såååå sliten......fryser og er ellers ganske på trynet.....
Hovedgrunnen er nok fordi at stoffskiftet er extremt lavt i dag(?), 
medvirkende årsaker er at eg har hatt veldig lite "Me Time" i dag, 
noe som faktisk er blitt påkrevd for at eg ikkje skal dale ned
i underetasjen sånn energimessig.

Har hatt skikkelig koselig besøk av nevøen vår i dag, 
bare et par timer før han reiser hjem igjen til østlandet, 
men det har gått i ETT med ungene og Habibi hehe 
Det er liksom sånn, ALLE som har barn opplever dette;

DU har rigget deg til i kroken din med dine saker, 
klar for å slappe av litt med dine ting, så kommer sønnen din og
vil fortelle deg med glødende entusiasme om sine siste erobringer
i Gaming verden, noe eg elsker å høre om for han lever seg sååååå
inn i det, OK, så forsvinner han, da har med Solstråla som slenger seg på sofaen og som med stort hjerte inviterer meg inn i hennes verdens, et spennende sted med MYE som skjer om dagen, OK, så har eg nok en runde med min overivrige Jr som har erobrer NOK en "verden" før Habibi kommer med GENIALE løsninger til gitte problemer i nær fremtid, hele tiden lytter eg med OPPRIKTIG interesse og glød, for DETTE er jo LIVET mitt, 
disse 3 personene som eg ELSKER over
ALT på jord og ikkje kunne vært foruten, 
men eg blir til tider såååååå SLITEN
Og NÅÅÅ er eg HELT skutt! *Ler fortvilet* 
Det skal da IKKJE være slik, eg mener, hadde eg da enda
sprunget 1 mil!!!! Men neida, hele tiden har eg bare sittet her.......

Nå nærmer det seg kwell og eg kjenner roen komme snikende
i kroppen min, alle 3 her hjemme har slått seg til ro med sine
egne ting, så nå, etter at eg har fortalt deg om den FANTASTISKE
Falafelen Habibi laget i går og i dag skal eg plugge
Gilmore Girl i ørene og strikke ferdig Del 7 ;) 

Men NÅ?
Nå er det tid for MAT;

Som sagt altså så laget Habibi Falafel fra bunnen av i går!
Det var tydeligvis litt av en jobb da nye ting skulle prøves, 
det var sukk og stønn, men resultatet ble FORMIDABELT!!!
Fullstendig PERFEKT!

Falafel er en 100% Vegetar rett laget 
av Kikerter og Fool("Hestebønner)
Det skal hakkes, kvernes og gud ved hva hehe

HER kan du lese konkret hva hoverdingrediense er, 
i norske oppskrifter står det kun kikerter og det er langt
fra orginalen, og bruk ikkje kruspersille, men Bladpersille


Garnityren er enkel; Hakka Bladpersille, slicet Pickles og tomater.
Her knaskes det Sitronpeppen on the side ;)  


Du "knuser" 4-5 Falafel i arabisk brød som er delt i 2
Fyll på med det du vil av Garnityren og helle på med saus.
Sausen er meget spesiell, den heter Tarator Sauce -
Denne sausen kan være varierende fra land til land,
men hoveringrediensen Tahini er obligatorisk og får
kjøpt på Innvadrerbutikk i Arabisk regi


Sausen er kritthvit og bilde til høyre viser konsistensen
av Falafelen før den er stekt 

Habibi bruker en stor wook med olje
som han frityrsteker de i ;) 

På innvandrerbutikk kan man kjøpe en boks med
poser oppi som du sper med vann og hele greie
er klar til steking, NEI det er langt i fra det samme, 
men du får en idè om hvordan det hele smaker.
Er du HELDIG finnes det gjerne en Libanesisk
resturant i din by? 


ANYWAY så smaker det fullstendig fortreffelig, det er en lett mat
faktisk, helt vegetar som sagt og passer i grunnen min mage perfekt  


Eg bare vise Del 6 på Mysteriesjerfet, eg ELSKER denne
fargekomboen som bare dukket opp og eg bare finne noe
å bruke den på, ja i akkurat disse fargene ;) 

Eg VET hva eg vil ha, spørsmålet er OM eg gidder hehe
Tar sin tid når eg må ha 2 deler HAHA 


Jaja, som eg startet med så er eg GANSKE så sliten i dag gitt, 
derfor skal eg nå ta å avslutte her, hente meg en ISKALD
Burn i fryseren og bare NYYYTE resten av dagen ;) 

Planer for kommende uke å gjøre LITT hver dag slik at
leiligheten er "klar" til fredag for DA skal nisser og mus
spres over det hele + eg få i hus småting til kalenderen!
Lurer på om det kan får energi injeksjoner??? HAHA





Ha en STRÅLENDE søndag kwell,
NYT og kos + du må ha ei
EVENTYRLIG flott uke ;) 







Go`klem fra ei noe utmattet Vibbedille ;) 

3 kommentarer:

Sylvia sa...

Mmmmmm..den maten til Habibi altså. Ser såååå god ut.
Jeg spiser alltid Falafel med Couscous når jeg er på IKEA. Det slår faktisk kjøttbollene deres. Men jeg vet at Habibis mat er dobbelt så god.
Vi har et sted i byen, BALKAN, som er superpopulær, og de har nyyyydelig mat. De har ekte kebab, og de lager deig selv, med surmelk, og de har deilige knaske jalapenos, og en herlig dressing. Det er folk der bestandig, og all mat er regnslig og nylaget.
Her har jeg snart strikket et småprosjekt ferdig, drikker te og ser på FARMEN. Altså, en perfekt søndagskveld.
Håper formen din er stigende. Det er ille å være så utslitt.
Som jeg sa i innlegget mitt nå sist, så er jeg uten energi pga mørket. Og i løpet av uka, blir jeg mer og mer trett. Jeg er glad jeg har strikketøyet å kose meg med på kveldene. Og her tennes også masse lys.
Pynte til jul venter jeg lenge med. Men lykke til med all pyntingen til helga. Regner med det kommer bilder når du er ferdig. Klemmer.

Mormor sa...

Ser utrolig godt ut den maten til Habibi, får vann i munnen her! Kan skrive under på at Balkan i Porsgrunn har fantastisk god mat, er der støtt og stadig og spiser kebab vi :-) Håper formen din kommer seg etter hvert, og jeg gleder meg til å se bilder av ditt julepyntede hus. Kanskje kommer lysten til å pynte litt sigende. Ha en fortreffelig flott mandag. Klem fra meg

siddisisalou sa...

Nam nam ... Så deilig mat !
Vi har hatt restemat i dag, noe som av og til faktisk er bedre enn dagen maten ble laget.
Jeg strikker sokker til min sønn til jul, og jammen har han store føtter......
Ønsker deg god bedring, og ikke glem at søvn er den beste medisin når du ikke er helt på topp.