mandag 21. oktober 2013

Ull i Bruk-også over tid



Eg leser Monstermønster sin blogg og her om dagen hadde
hun laget en Ull-Kavalkade om bruk av
ullklær hun hadde strikket, 
ble i grunnen fristet til å gjøre det samme!

Kan være greit å ta en oppsummering over
hvordan det enkelte plagge har vært 
i bruk og ikkje minst vask!

Fikk litt sjokk da eg forsto at eg faktisk har
strikket ganske så mye de siste åra!!!
Dette kommer i tillegg til alt småstrikket, 
jaja FRYSE skal me nå iallefall ikkje gjøre hehe


Først ut er min ABSOLUTTE favoritt;
Har den faktisk på meg i tastende stund
og eg nyter den virkelig!

Strikket i Cascade220, er vasket og den er
akkurat like fin som da den var helt ny!
Nå er den heller ikkje så gammel da, men dog! 


Også en klar favoritt!! Strikket i Wollmeise, 
min første genser i det garnet og det ER nydelig!
Henger veldig fint og er akkurat like flott etter vask!

ENESTE eg skulle ønske var at halsen 
hadde hatt en liten bue, 
går litt til at den ligger helt opp liksom 


Måtte jo selvfølgelig strikke den ALT for stor!!
Er ganske vid i halsen, men bruker den en del likevel-
mest til innekosebruk, så eg vurderer å strikke en ny!

Strikket i ASK og tåler absolutt å vaskes :)  


En skikkelig HIT i fjor vinter og den skal blir veldig 
god i år også!!! Skikkelig god og varm, 
strikket i Cascade ECO, luktet skikkelig sau under vask, 
men ble akkurat like fin :)  


Vil eg betrakte som en helårsgenser, 
myk lett, god og lun-
ja hvis man ser bort fra den åpne halsen, 
digger den!

Strikket i Rasmilla Luksusgarn 


Den absolutte kosegenser!!!
Strikket i org.garnet

Skal innrømme at selv om eg i perioder BODDE i den 
i fjor vinter har eg ikkje vasket den!!!
Den har tovet litt i bruk og er redd for å vaske den, 
så her praktiseres LUFTING hehe

Tar gjerne i mot vasketips! hehe


til Jr måtte også til! Han valgte fargene og den er strikket
i Hifa2 og tynn alpakka fra Drops.
Denne er vasket og oppfører seg helt anderledes enn min!
Like fin etter vask, legges flatt og lufting  


også strikket i Cascade ECO, en herlig jakken, 
men den er litt for åpen i fronten og vurderer virkelig
å få noe knapper, men har ikkje hull!!
Skal du strikke denne ville eg iallefall hatt knapphull!
MYE brukt i fjor vinter og vil bli høyst aktuell i år også, 
litt lang på ermene, men det kan av og til være godt 


ELSKER Nøstebarn genseren til Jr, 
det gjør forresten han også, extremt mye brukt og vasket
opp til flere ganger! Strikket i Wollmeise og henger som en drøm!
For ikkje å snakke om fargene da!
De er ikkje fult så skarpe i RL, men skikkelig KUL! 


Driftwood nr 2 er også strikket i Cascade220, 
men også i Rowan DK-
en like herlig genser som den første! 


til BabyJr er også brukt en del og holder seg fint!
Strikket i Nepal 


til BabyJr er også like fin etter 1 år.
Strikket i dobbel Holst og blir nok også brukt masse
nå til vinteren, eneste minus med Holst er at det lukter
forferdelig i strikka plagg!!! Men det går bort etter
litt vask og lufting hehe 


er også strikket til BabyJr og er brukt en del, regner med den vil
blir brukt en del dette året også, fortsatt like fint!
Strikket i Rasmilla Yndlingsgarn 


er den eneste "vesten" eller topp som eg bruker MYE!
Var skikkelig god å ha under jakker i fjor, 
bruker den med en tynn langarmet genser under 
Strikket i Cascade220 


var et skikkelig GODT strikk! MYE brukt og akkurat
like flott etter vask, ELSKER denne lange saken her!
Strikket i Viking sin Silkealpakka!
Kan virkelig anbefale det garnet! 


Strikket min egens variant av 
Blomsterkjolen og døpte den
VibbeLotta kjolen hehe

Hadde en HAUG med enkle nøster 
i PeruvianHightLandWool
fra 123.knit-en skikkelig morsom 
kjole som brukes en del, 
men armene er ALT for vide 
og hver gang eg bruker den blir eg irritert!
Min mor skal absolutt få sy de til og klippa av litt! 


Her er den orginale varianten, skikkelig herlig kjole
strikket i org.garnet.det eneste er at 
eg brude gå over blomstene
og neste de bedre til.

Denne er også akkurat like fin etter vask  


er virkelig en tunika/kjole eg like fasongen på, 
herlig med disse lommene og sånt, men min ble noe smal!
Irriterer meg for eg elsker den!
Er vasket flere ganger og akkurat like glatt og fin!
Strikket i PT5 


min er veldig kjekk for eg digger fargene!
Strikket i New Zealand lammeull og er absolutt like
flott etter vask, skulle vel ønsket at den ikkje ble litt for kort, 
men blir en god del brukt-KUL jakke!  


ABSOLUTT en av de varmeste i skapet!
Skikkelig tjukk genser som funker fjell under dunvesten!
Har hatt den i flere år og blir tatt frem hver år når det snør!
Strikket i dobbelt Luna Wool 


Nøstebarn Genseren som er det først til Jr
ble virkelig en HIT! Det er brukt i flere år, ja helt den
ble alt for lite! Jr elsker den, utrolig lett, tynn, men likevel
slitesterk. Den vasket, men ikkje ofte-har praktisert mye lufting.

Da eg ryddet i skapet hans fikk eg beskjed om å passe
på denne genseren for den skulle sønnen hans ha! 
Så det så hehe 


Ribbet Vest fra Feminin Strikk ble ikkje noe
god slager her, den passer, men seg reger ut i bredden
og ble ikkje mye flaterende!
Greit å bruke under om man skal ut i kulda, 
men ikkje til noe finere enn det, ikkje for min
del iallefall. Strikket i Sandnes Alpakka 


Eventyr kjolen fra DSA er mye 
brukt og blir fortsatt brukt!
En florlett og VARM kjole! 
Strikket i Faerytail

Det er nesten som den smelter når eg vasker den, 
lufter den aller helst-er i grunnen like fløffy og fin enda 


Misti Jakken DSA er ikkje sååå mye brukt!
Den er utrolig tung og extremt varm!
Her snakker man vær nedi -20!!!!

Men absolutt en lekker jakke, dessverre så gjør tyngden
det slik at den siger litt. Har vasket den et par ganger, 
men også her fungerer det godt med en skikkelig luftings  


Quidditch Genser fra Harry Potter er den første genseren
Jr bestemte selv! 
Han var nesten 5 år, liten og søt!

Genseren er strikket i Østlandsgarn fordi eg fant ikkje
riktige farger i noe annet garn på det tidspunktet.
Genseren er akkurat like fin i dag og Jr har sorg over
at den ikkje passer lengre hehe 


Måtte bare legge ved dette bilde og vise hvor GLAD
Jr ble da han fikk Harry Potter strikkebok!
Han elsker fortsatt HP og spør stadig om eg kan strikke
en genser fra boka......mulig eg må gjøre noe med det?? 


Klaralund er fortsatt en av de dyreste 
genserene eg har strikket!
Strikket i Noro og da kostet 
nøstet rett rundt 100 kr

Liker den veldig godt enda og er høyst aktuell, 
bortsett fra at eg ble rådet til å strikke ermene ca 5 cm
kortere enn oppskriften......noe ag ALDRI skulle ha gjort!
De ble nemlig for korte!!! *IRRITERT*
Men har fortsatt garn så det kan eg gjøre noe med!

Den er grei å vaske, blir like fin, 
men det fungerer også fint med lufting 


 Klukka er mitt siste prosjekt! Pjuhuu!!!
Strikket i Lett Lopi og stikker som et HELVETE! hehe
Har eg den på og kjører bil føler eg lår/rumpe
brenner opp hehe, men absolutt en kjole eg like enda, 
men pga nevnte problem blir den lite brukt!

Har kun praktisert lufting av denne da eg føler
garnet ikkje er det riktige for meg å vaske, 
tror det tover temmelig bra hehe



Dette ble et heftig innlegg og eg kjenner
det i skuldrene, men det var gøy og opplysende
hva eg egentlig har strikket!!!

Den største GLEDEN er at ALT ligger ute i garderoben
på egne hyller og eg kan bare gå rett ut å ta
på meg akkurat hva eg vil :) *LYKKE*

Ull ER gull!!!!




skal eg kose meg videre med
Bitta mine sokker, ja eg har ikkje tall på
alle sokkene, vottene, luene, teppene etc
eg har strikket-et slikt innlegg hadde blitt
et MARERITT!! hehe





KOS deg masse og ha en
eventyrlig mandag!!







Go`klem fra en kosete Vibbedille ;)

12 kommentarer:

hobbyvenn sa...

Du verden så mye du har strikket. Visste jo det da, men alt servert på ett brett blir imponerende. Jeg holder på å ta bilder av min bitte lille haug også. Blir nok et blogginnlegg i løpet av kvelden vil jeg tro.
Lykke til med sokkene.. Du må jo ha strikket hundrevis av sokkepar.... Klem

Hanne sa...

Kjempe flott samling av strikkeplagg. Du har en fin garderobe vil jeg si :)

Sølvis blog sa...

helt herlig både innleget og alt du har strikket. Prøv å vaske den stikkejolen din for hånd, og legg den til tørk. synes å huske at jeg hadde ett stikkende skjerf i slikt garn for 100 år siden, det ble supert etter vask. Brukte sikkert sunlightsepe da, men nå finnes det jo så mye annet som egner seg til ullvask. Litt kjapp sentrifugering etter at du har håndvaska og skylt skader sikkert ikke.

Monstermønster sa...

Så moro at du ble med! Jeg linker videre fra bloggen min, så får jeg spredt inspirasjonen her videre!

Sylvia sa...

Herlighet for et innlegg. Har brukt hele kvelden på det, he he....
Så mye fint tøy du har strikket, både til deg og andre. Og fint at mesteparten er i bruk. Jeg gir bort det jeg ikke bruker, slik at andre kan få glede av det. Da blir jeg også glad.
Men jeg vasker skjeldent plaggene mine. Lufter de mest, jeg.
Og du og 100 dagers prosjektet ditt. Du inspirerer andre.
Og jeg vet av egen erfaring at å bruke energi avler energi. Det er så flott.
Tror jammen jeg skal gå meg en lang tur i morra, jeg, enda jeg har brukt tilsammen en time til og fra jobb, og trasket på jobb i 7 timer ( på høyhelede sko) i dag.
Ha en fin uke, Vibeke. Klem

Beate sa...

Det var litt av en samling! Mye flott her! Å den kragejakka de var bare kjempe fin. Elsker fargene!

Vibekes lille ullne sa...

For en stor og flott samling av strikkeplagg! Liker spesielt godt de fargerike øverst, men her er det mange godbiter. Jeg har samme erfaring med ribbevesten, ikke så veldig flatterende. Ha en fin uke! :)

Ellen Kristin sa...

Her er det lagt ned mye arbeid! Moro å se hvor mye fint du har strikket :)

torirot sa...

Her var det mye fint! Likte veldig godt fargene i sinnasaujakka di, men den ser litt stor ut, ja..

Hobbymegher sa...

Såååå fint å sitte her og lese innlegget ditt. :-)
Guri, så masse flott du har laget, altså! :-D

Unknown sa...

Så mye flott du har strikket!
Når jeg ser ullkavalkaden din, blir jeg fristet til å strikke noen av plaggene mine på nytt.
Du har har rukket å strikke masse flott de siste årene, og er rene inspirasjonskilden. :)

Elisabeth sa...

Herlighet for en samling med strikkeplagg! Så mye fint. Kjolen med blomster på er bare utrolig søt da :) Nå har faktisk jeg også laget ull i bruk-innlegg, bedre sent enn aldri.